
I følge SoMe-tracker har 2,4 millioner nordmenn profil på Snapchat. Hele 73% av disse bruker Snapchat daglig. Vi kan dermed nå en ganske stor målgruppe, som man gjerne ikke klarer å engasjere like godt gjennom andre kanaler.
Snapchat har lenge vært populær i en yngre målgruppe, men trender viser at stadig flere eldre finner veien til Snapchat. Nå har 1 av 3 over 60 år profil. Dette gir gode muligheter for annonsører og kanalen blir nå i større grad en del av kampanjer i sosiale medier.
Hva er Snap Ads?
På Snapchat kan man annonsere gjennom Snap Ads, Geo-filter og Lenses. I denne artikkelen vil vi fokusere på Snap Ads.
Snap Ads er korte (maks) 10 sekunders vertikale videoannonser som plasseres mellom venners stories og innholdet i Discovery. I videoene får man muligheten til "Swipe up" for mer informasjon. Annonsører kan da legge inn link til nettside eller legge opp til interaksjon direkte i appen.
Annonseringen av Snap Ads er self service. Selve Ads Manager verktøyet er relativt likt andre annonseringsverktøy for sosiale medier. De som er kjent i Facebook Ads Manager vil kjenne igjen strukturen. For å kunne annonsere trenger man en Snapchat-konto for å opprette en annonsekonto. Her kan det være fint å opprette en konto på e-postadressen til bedriften.
Hvordan komme i gang med annonseringen på Snapchat?
Steg 1: Opprett kampanje
Man starter med å opprette en kampanje. Selve kampanjen kan optimaliseres etter ønsket mål. Per dags dato er det 5 ulike målsetninger, men dette utvides stadig.
Steg 2: Målretting
Neste steg tar det videre til annonsesettet. Her velger man målretting, plassering og levering.
Annonseringen kan målrettes etter følgende kategorier:
Geografi: Her kan du både inkludere og ekskludere geografiske områder.
Demografi: Du kan velge målgruppens kjønn, alder og interesser.
Predefined audiences: Dette er målgrupper som baserer seg på adferden til brukeren på Snapchat.
Custom audience: Du kan opprette egendefinerte målgrupper og lookalikes.
Steg 3: Lag annonsen
Du kan enten laste opp en ferdig video-fil eller bruke Snap Publisher til å designe og lage eget innhold. Annonsen får merkenavn, heading og call-to-action som tekst overlay på videomaterialet.
Vår erfaring er at Snapchat sine retningslinjer er noe strengere enn hva vi er vant til fra Facebook. Derfor er det lurt å sjekke ut retningslinjene før man lager materialet.
Noen av de viktigste tekniske spesifikasjonene:
- 3 til 10 sekunder
- 9:16 aspect ratio / 1080 x 1920 px
- Tillatt: live, motion graphic, slideshow, GIF og stillbilder
- .mp4 eller .mov
CASE:
Vi testet ut Snap Ads for vår kunde VG-Bud i januar 2018. Målet med kampanjen er å få inn flere søknader om å bli VG-Bud. Målgruppen er ungdommer i alderen 13-17 år og Snap Ads ble en naturlig kanal å teste ut. I januar 2018 står Snapchat for 23% av alle innsendte søknader og antallet konverteringer har økt med 147% sammenlignet med samme periode i fjor.
Er du klar til å teste ut Snap Ads?
Ønsker du å høre mer om annonsering i Snapchat? Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale - vi hjelper deg gjerne med å komme i gang!
Mette Nordnes, SoMe-spesialist:
Tlf.: 913 11 081
E-post: mette@a2n.no
Hvordan komme i gang med annonsering på Snapchat?
Hvordan komme i gang med annonsering på Snapchat?