Koronakrisen - Tenk fremover! |Digitalbyrået A2N

Hold hjulene i gang, så langt det lar seg gjøre

Det er en vanskelig situasjon vi nå befinner oss i, det er en krise som berører oss alle. Det er mange dystre spådommer, men det finnes fortsatt muligheter. Vi ønsker å løfte blikket fremover, sammen med våre kunder.

Mange av våre kunder velger å pause sine aktiviteter, og det har vi stor forståelse for. Men noen selskaper velger også å se fremover, de ser muligheter i det som ligger der fremme. 

Det kommer en tid etter krisen 
Akkurat nå er det mange som er permittert eller som mister jobbene sine, og de økonomiske ringvirkningene vil gi en negativ utvikling for både privatpersoner og bedrifter. Vi, som nasjon tar ekstreme grep for å komme videre etter krisen og da er det viktig å være forberedt på at kundene også kommer tilbake. Hva med å gjennomføre interne prosjekter som man utsetter i en ellers hektisk hverdag? Det kan være å jobbe med innholdet til nettsidene deres, lage en plan for SoMe aktiviteter til sommeren/høsten eller jobbe aktivt med å være tilgjengelig for kundene dine, selv om det er unntakstilstand.

Trafikken og varelagrene øker 
De store nettavisene og annonseplassene rapporterer om økt trafikk, noe som er helt naturlig. Hjemmekontor-folket blander arbeidsdag og hverdag mer enn noen gang og vanlige gjøremål som har blitt utsatt blir nå satt mer i fokus. Vi får rapporter fra selskaper som Schibsted om mye ledig kapasitet på annonsering. De har en nedgang i bestillinger samtidig som trafikken til nettsidene øker. Dette fører til at prisen på annonsering går ned, noe som gir muligheter. 

Hvis selskapet du jobber i opprettholder aktivitet i form av kampanjer eller branding kan du få mye for pengene nå, samtidig bidrar du til aktivitet i økonomien. Trafikken på enkelte sider er så høy at CMP kostnaden går ned mot 20 kr. Det betyr 1000 visninger for 20kr. Dette er ekstremt lavt. Ofte ligger disse prisene på mellom på 80 - 160kr (CPM). 


Akkurat nå er det mange som er permittert eller som mister jobbene sine, og de økonomiske ringvirkningene vil gi en negativ utvikling for både privatpersoner og bedrifter. Vi, som nasjon tar ekstreme grep for å komme videre etter krisen og da er det viktig å være forberedt på at kundene også kommer tilbake. Hva med å gjennomføre interne prosjekter som man utsetter i en ellers hektisk hverdag? Det kan være å jobbe med innholdet til nettsidene deres, lage en plan for SoMe aktiviteter til sommeren/høsten eller jobbe aktivt med å være tilgjengelig for kundene dine, selv om det er unntakstilstand.
 

Det første sjokket har lagt seg 
Nå lever vi i en ny verden, en verden som tar litt tid å venne seg til. Vi mennesker er tilpasningsdyktige, det viser seg gang på gang. Sammen tar vi ansvar og vi stiller opp for hverandre!

Nå skal vi holde oss hjemme. Det er fint i noen dager, det skal vi innrømme. Men det blir fort kjedelig, spesielt om man elsker å jobbe med mennesker. Vi oppfordrer derfor alle som kan det om å holde hjulene i gang, hold økonomien ulmende, det vil gjøre det enklere å komme tilbake når vi nærmer oss slutten av krisen. 

Tenk fremover, planlegg for normale tilstander, gjerne sammen med noen av folka våre for vi er veldig dårlige på å kjede oss. Vi har til nå gode erfaringer med bruk av Skype og Teams, vi tar gjerne en digital kaffeprat med deg for å dele erfaringer.


Nå lever vi i en ny verden, en verden som tar litt tid å venne seg til. Vi mennesker er tilpasningsdyktige, det viser seg gang på gang. Sammen tar vi ansvar og vi stiller opp for hverandre!
 
Vis at dere bryr dere 
Vær tilgjengelig for de rundt deg, både ansatte og kunder. Folk reagerer forskjellig, det må vi aksepterer, men slutt aldri å bry deg. Vi må sikre at folk har en jobb å gå til også etter krisen, vi må holde motet opp samtidig som nyhetene overøser oss med “krigsbudskap”. Pass på at dine ansatte blir sett og at de har det fint selv om de er permittert eller på hjemmekontor. Engasjer de i interne prosjekter, nettkurs og egenutvikling. Målet må være å komme ut av dette sterkere enn vi var før vi ble truffet av denne usynlige fienden. 

Vi heier på alle som jobber med samfunnskritiske oppgaver, og vi heier på norsk næringsliv. Vi skal gjøre alt i vår makt for at våre kunder og ansatte skal holdes motiverte og engasjerte. Vi skal hjelpe dere med å legge en plan for hvordan dere skal komme tilbake dit dere var, raskt! 

Vi håper alle våre kunder og samarbeidspartnere kommer seg igjennom dette på en god måte og at vi kan fortsette det fine samarbeidet. Ta godt vare på deg selv og de rundt deg. Vi snakkes veldig snart. :)
*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen